Herkenbaar?

Het is zaterdagochtend, de kinderen zijn om 7.00 uur klaarwakker en jij nog niet helemaal. Je wil iets leuks en leerzaams doen, maar je hoofd is leeg. Vroeger belandde ik eindeloos op Pinterest – en voor ik iets had, was de ochtend al voorbij.

Ik sta achter de Montessori visie en vind het fijn dat mijn kinderen ook iets leren tijdens het spelen. Maar ik heb niet altijd de inspiratie of energie om weer iets nieuws te verzinnen. En dus trommel ik Chat weer op. Binnen een halve minuut tovert ze een speels plan op tafel!

Het prompt

IK: Hey chat, kun je voor mijn kinderen van 3 en 5 een leuke activiteit verzinnen, gebaseerd op de montessori-visie, die ze samen kunnen doen? Ik moet het makkelijk kunnen klaarzetten en wil graag dat ze een uurtje zoet zijn.

De uitwerking van Chat

Activiteit: De natuur-sorteer & bouwtafel

Doel: samenwerken, ontdekken, sorteren en creatief bouwen met natuurlijke materialen.
Duur: ± 1 uur

 

Wat heb je nodig?

  • Een dienblad of lage mandjes
  • Voorwerpen uit de natuur (takjes, bladeren, stenen, schelpen, dennenappels – eventueel samen rapen als startactiviteit)
  • Kleine bakjes, bekertjes of schaaltjes
  • Eventueel wat karton of een houten plank als “bouwplaat”

 

Hoe werkt het?

  1. Voorbereiden: Leg alle materialen overzichtelijk klaar op een tafel of de vloer, gescheiden in mandjes of bakjes.
  2. Opdracht: Vertel je kinderen dat ze samen “natuurontdekkers” zijn. Hun taak:
    1. Eerst samen sorteren: alle stenen bij elkaar, bladeren bij elkaar, takjes bij elkaar, enz.
    2. Daarna bouwen: laat ze vrij iets maken met de gesorteerde materialen – een huisje voor een knuffel, een dierentuin, een weg met bruggen, of gewoon patronen leggen.
  3. Extra uitdaging (voor je 5-jarige): laat hem/haar patronen leggen of een telspel erbij doen (“maak een rij van 5 stenen, dan 5 bladeren”).
  4. Voor je 3-jarige: de zintuiglijke ervaring staat centraal – voelen, ruiken, stapelen.

De bonus

IK: “Verzin een Montessori-activiteit voor kinderen van 3 en 5 jaar met als thema [herfst/dieren/zee/ruimte]. Het moet zelfstandig uitvoerbaar zijn, ongeveer een uur duren en aansluiten bij de Montessori-visie van zelf ontdekken en echte materialen gebruiken.

Zo kun je AI gebruiken als je eigen Montessori-assistent: telkens een nieuwe variant laten bedenken, afgestemd op het seizoen, hun interesse of de materialen die je toevallig in huis hebt.

En natuurlijk kan je dit ook zonder Montessori doen en die visie buiten beschouwing laten of een andere visie toevoegen. Maak het precies zoals jij wilt! 

Montessori of niet, soms is de grootste winst dat ze míj even niet nodig hebben.